Ülj le mellém

Szeresd akkor is, ha nem te vagy neki az első

2020. március 29. - farmosidora

Valamikor régen szerelembe estem a könyvekkel. A húszas éveim elejéig igen karcsú magánkönyvtárral rendelkeztem, mára ez már jócskán kinőtte magát. És a lakást. Az újdonságok mellett imádom az antikvár példányok közötti könyvturizást is. Néhány hetente online vagy személyesen járom körbe a kedvenc boltjaimat, ahol igazi kincsekre lehet akadni.

Gyerekkoromtól mostanáig a könyvárak sokszorosukra nőttek, mindannyian tudjuk, mennyire kell mélyen nyúlnunk a zsebünkbe egy-egy új kötet vásárlásához. Könyvre soha nem sajnálok pénzt kiadni, egy kezemen meg tudnám számolni, melyek azok, amelyekre nemet mondtam az ár miatt. Inkább veszek kevesebbet, de olyat, amit igazán szeretnék. Azonban mindig különleges élmény régi példányok között kutakodni, és nem csak azért, mert jóval olcsóbban lehet hozzájuk jutni (teszem hozzá: már amelyikhez), de körüllengi őket valami varázslat. 

book-1210027_960_720.jpg

 

Antikvár könyvet venni olyan érzés, mintha örökbe fogadnám, új otthont adnék neki; polcot, amit pihenhet, kezeket, amelyek forgatni fogják és megbecsülik, na meg tetőt a fejük fölé. Szeretek arra gondolni, hogy mint mindent, csak egy időre birtokoljuk őket, túlélnek majd minket. Imádom, ahogy rajtuk marad az előző tulajdonos keze nyoma: egy benne felejtett könyvjelző, egy ajánlás, egy név, egy évszám, egy vonatjegy, jegyzetek, aláhúzások vagy éppen pörköltzaft, kiégetett, megtépázott lapok. Mondjuk az utóbbiakra háklis vagyok, úgy bánok a könyveimmel, mint a hímes tojással.

De, hogy érdemes használt könyvet venni? Miket veszek én figyelembe, amikor vásárolok?

Állapot-kiadás-ár. Nálam ez a szentháromság.

Mindig érdemes megnézni, milyen állapotban van a könyv. Mindig és nagyon alaposan! Jártam már úgy, hogy annyira megörültem egy regénynek, hogy csak azután vettem észre valami bődületes dolgot, amikor már itthon voltam.Természetesen sok minden javítható, és vannak olyanok is, amik felett el tudok tekinteni. De fel kell mérni, mi az, ami neked még belefér.

 

Rendben van-e, ha: 

  • foltosak a lapok
  • sérült a borító, és most elsősorban nem egy kis kopásra gondolok
  • szakadtak az oldalak
  • büdös (Igen, sajnos már jártam így, hazahoztam és itthon döbbentem rá, hogy átható dohányszag árad belőle.)
  • ordenáré szövegek vannak beleírva
  • ajánlás van benne
  • hiányoznak oldalak
  • arra is nagyon fontos figyelni, hogy többkötetes kiadás esetén megvan-e az összes. Simán lehet olyannal találkozni, hogy csak az egyik van a kettőből. Ilyenkor általában olcsóbban is adják, neked kell eldönteni, hogy így is szeretnéd-e megvenni.

   

A könyvre adott pénz látszólag eldobott pénz. Mint a vetőmag.

Gárdonyi Géza

 

book-1659717_960_720.jpg

 

Az ár kérdése már egy érdekesebb kérdés. A házi könyvtárunkban több tucatnyi olyan kötet van, ahol egy ezresből kijött a könyv, és még egy kávé is mellé a városban. Az eddig vett könyveink közül a legolcsóbban Jókai Mór: És mégis mozog a Föld című regényéhez jutottunk hozzá, ami konkrétan 40 Forint volt. A legdrágább antikvár könyvünk pedig Gárdonyi Géza: Fehér Anna első kiadása volt, még ötezer alatt. Igen, egy teljesen átlagos kötetért nem fizetnék túl sokat, de ha meglátom, hogy Gárdonyi első kiadás, akkor szemrebbenés nélkül hazahozom. Mármint kifizetem és hazahozom. Természetesen. Nem lopunk. Könyvet sem. Ebookot sem. Ugye?  

Szerencsére Debrecenben relatíve sok antikvárium van, és kimondottan jónak tartom a kínálatukat is. Érdekes volt felfedezni, hogy mindegyik mást és mást nyújt. Most már tudom, hogy hová induljak, ha szépirodalmat szeretnék, hová, ha krimit, de egy harmadikba veszem az irányt, ha science fiction irodalomra vágyom. És még ha jól választom is meg a helyet, akkor is elég kiszámíthatatlan egy ilyen beszerzőkörút. Millió meg egyszer jártam már úgy, hogy fixen tudtam, mit szeretnék, és ugyan megrakodva mentem haza, de pont az a könyv nem volt a kupacban, amiért eredetileg indultam. Mondjuk nálam ez sokszor előfordul egy teljesen átlagos könyvesboltban is, könnyen elcsábulok.

A használt könyv vásárlásakor nem számíthatsz arra, hogy biztosan meg tudod szerezni a hőn áhított példányt. Vagy mondjuk nem az a kiadás lesz, amit szeretnél. Vagy nagyon rossz állapotban van. Vagy bődületesen drága. Igen, ez is simán előfordulhat. Mindig elkerekedett szemmel nézem, ahogy tízezreket kérnek el egy néhány éve megjelent könyvért, csak azért, mert egyelőre nincs belőle utánnyomás. Ezeknek a fényében a legtöbbször elvárások nélkül indulok útnak, bár a fejemben természetesen van egy lista, illetve írók, akik könyveit fixen megnézem, hátha akad valami, ami még nincs meg otthon. 

Vegyetek ti is sok antikvár könyvet, mert értéket hordoznak. Mert gyönyörű példányokra bukkanhattok. Mert nekik is kell egy polc, ahol megpihenhetnek.

 

 

Köszönöm, hogy olvastál!

Kapusi-Farmosi Dóra 

 

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon, vagy Instagramon, de felveheted velem a kapcsolatot e-mailben is, a következő címen: dora.farmosi@gmail.com

A bejegyzés trackback címe:

https://csakegypercre.blog.hu/api/trackback/id/tr7315546002

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása